lördag 21 februari 2015

Upp ur förnedringen: RESTORED!


Under de senaste åren har jag hållit ett hopp vid liv; att få återse äventyret "Upp ur förnedringen" till Mutant 2089. I min mening är det ett perfekt äventyr då det är öppet och spännande. Inledningen får mig att rysa och världen känns som att den ligger vidöppen för spelarna. Ungefär såhär ser den första scenen ut:

"Ni vaknar upp i en omkullkörd lastbil, nakna och med en serienummer tatuerade på underarmarna. Snart har ni tagit er ur vraket och hittat liket efter vad som verkar vara föraren, en ruffig man med läderväst och huva. Ni står där nakna på en savann och ser rök i fjärran. Solen bränner och ni har ingen aning om vilka ni är."

Ett par av de personer äventyrarna kan träffa under jakten på sina minnen.


Det var på gymnasiet som jag laddade ner äventyret från Sveroks scenariobank som numera ligger nere på grund av någonslags administratörs-limbo. Sedan jag upptäckte att jag inte längre kunde ladda ner äventyret och att det var borta på min gamla dator har jag frågat runt på forum och försökt hitta det igen, hittills utan någon framgång.

Döm om min lycka när jag hittade mitt utskrivna exemplar i en gammal mapp i bokhyllan! Bland initiativtabeller och formulär till Noir fanns det, komplett så när som på en sida. Jag har mailat upphovspersonen genom adressen som finns på sista sidan i äventyret - dock utan att veta hens fullständiga namn.

UPPDATERING! Genom waybackmachine's lagrade version av scenariobanken har jag kunnat knyta namnet Anders Albinsson till äventyret. Tack CapnZapp på rollspel.nu för hjälpen!

Förhoppningsvis hör "Dr. Albinsson" av sig, och kanske har hen kvar originalet. Tills vidare lägger jag upp min inscannade version av det otroliga äventyret här!

Det kommer inte vara lätt alla gånger, men när är det det?



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar